söndag 12 september 2010

Söderköpings Gästabud 2010

I helgen har det varit dags för Söderköpings Gästabud igen. Ett årligen återkommande evenemang i Söderköping som jag uppskattar stort. Det är en mäktig känsla att gå runti en medeltida stad och allt och alla lever medeltid. Älskar man historia, så är detta häftigt! Till och med så här små Gästabudsbesökare kan man se på gatorna! Är han inte söt den lille parveln? Härläger i Brunnsparken, där det är Tornerspel och medeltida stridsuppvisningar.
Matlagning över öppen eld.
Medeltidsmarknad i Kyrkparken, med otroligt fina hantverk till salu.
Vi har till och med en affär som är öppen här året om, Korps, som säljer medeltida hantverk och material. Där köpte jag de två härvorna med grönt z-tvinnat garn som jag ska försöka tillverka en medeltida strutmössa av i nålbindning. Jag var på en workshop i det förra hösten på Korps och lärde mig grunderna, så jag ska se om något sitter kvar!
Utanför affären stod en dam och sålde mössor och vantar i nålbindning. Jag kunde absolut inte motstå de här fina gråa vantarna med blomsterbroderi på. De får bli mina finvantar i vinter!

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Lite som vår medeltidsvecka här. Men du, är det våra riddare som är över o rider?
Vilka vackra vantar du köpte. Jag köpte stickade dukar igår, jättevackra. Kul när man hittar nått som man inte gör själv och jag antar att vi uppskattar sådant och vet priset av hantverket också.

Cecilia sa...

Härliga bilder, hade gärna varit där!

Maria sa...

Så mysigt med medeltidsmarknad. Det passar ju kanonbra i Söderköping, denna fina stad. Nålbindning verkar vara en spännande teknik. Vantarna är superfina!
Ha det gott!½
Maria

Sunna sa...

så mysigt det verkar och vantarna var ju ruskigt fina