måndag 28 mars 2011

Nu är pippin klar!

Nu äntligen har jag stickat sista maskan på min pippitröja! Som synes så blev den inte till sonen. Han betonade mycket bestämt, att nån pippitröja kunde det inte komma på fråga, så jag omformade idén till en pippikofta till mig själv istället. Det fick bli en helt vanlig koftmodell. Inget mönster, jag har bara mätt, räknat och stickat på känn. En sån där skön vardagströja som man kan dra på sig lite när som. Här ser det ut som att framstyckena är sneda, men jag har bara nålat ihop dem och tydligen lite snett, så när jag får sy i knappar på riktigt, så ska ränderna matscha varandra både till höger och vänster :) De här röda knapparna hittade jag i min knappburk, men de räcker ju inte, så eventuellt får jag försöka hitta helt nya röda som räcker till eller så kanske jag köper några blå och syr i varannan. Det kanske är passande busigt till en pippimodell? Jag har aldrig provat varken Addistickor eller stålstickor, så i helgen hittade jag dessa på Textera och beställde. Supersnabb leverans som kom i postlådan redan idag :) Det ska bli spännande att testa dem! Sist, men inte minst, en ny lite bild på min garnkompis igen:) Jag tror att han har fått samma smak för garn som sin matte?

12 kommentarer:

Bland nystan o papper sa...

Jaa, blå knapp på röd rand och tvärtom :)

disa sa...

Så himlans fin koftan blev!! Och den ser underbart gosig ut. =)

Annabell sa...

Mmm, den blev fin!

Madeleine sa...

Ser jättefräsch ut! Snyggt arbete! :)

mary-ann sa...

koftan vart jättefin...och varannan röd,varannan blå låter som Pippi Bus :)

Rät&Avig sa...

Så fin! Läckert med dom röda knapparna!
/Ann-Britt

Mia stickar sa...

Så fin den blev, gillar den enkla modellen! Min grön/vitrandiga ska bli nåt liknande stickad på måfå utan mönster.

Sunna sa...

åh så underbar, jag vill också ha

Lena sa...

FIN tröja!! Mysigt med Pippi-mönster.
Min kissekatt har också en förkärlek för garn.
Mors!

teresa sa...

Vad fin den blev o kul med en Pippitröja i koftmodell. Tror det blir fint m tvåfärgade knappar. (Funderar på att sticka en Pippitröja till min dotter i Flyttahemifrån-present, något hon velat ha länge o nu har jag ju äntligen hittat ett bra mönster.)

Pixi sa...

Oh vad snygg den blev,slår vad om att sonen faktiskt kommer att bli lite avis ändå nu ,hehe kram =)

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Så fint med grå bottenfärg, den idén får jag kanske stjäla..