onsdag 18 januari 2012

En mössa till mamsen!

Här, tagen i dåligt kvällsljus, är en mössa som min mamma ska få på söndag när hon fyller år.
Jag stickade ju ett par vantar till henne i julklapp i Cascade 220 Heathers och tänkte att det kunde vara kul att sticka en passande mössa till.
Eftersom jag bara hade en härva av garnet från början, så var det inte så mycket kvar. Jag har grunnat på det länge nu, hur det skulle kunna bli en mössa av den lilla resten, eller hur jag skulle kunna kombinera det med ett annat garn.
Men! Så kom jag på en idé! Jag stickade samma flätremsa som på vantarna som start. Det räckte garnet till och sen tog jag lite rester av grått Veljestä Sju Bröder till resten. Jag stickade lite på känn och tog upp den aviga kanten som idé.
Får man säga själv att man är nöjd med resultatet...? Jag är nöjd! =-)
Hoppas nu att den ska passa mamma på söndag också!
(Julklappsvantarna)

17 kommentarer:

Anette sa...

Verkligen en supersnygg mössa!!! Om du är imponerad av folk som kan spinna, är jag djupt impad av folk som kan hitta på nya mönster. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att försöka.
Jag undrar också hur det är med lilla Maja? Fick hon någon hjälp hos veterinären?

Cecilia sa...

Det där var ju både fiffigt tänkt och snyggt resultat!
Menar du att Visjö ullen är spunnen på en riktig spinning Jenny! Det är ju helt fantastiskt! Nu ska jag ta fram min dragspelsbasker, det blr ju genast en ännu bättre mössa! :-)

Metta sa...

Mössan blev jättefin och vilken smart idé att göra flätbården i vantgarnet och resten med det ljusgrå garnet. Fin födelsedagspresent till din mamma!
Tack kära Marita för att du skickat awarden tillbaka till mig! Det värmer mitt hjärta.
Ha en bra fortsättning på veckan!
Stor kram från Metta

Tina sa...

Nu blir nog mamsen nöjd o glad!

Madeleine sa...

Vilken underbar mössa! Det skulle göra vilken mamma som helst glad! :D Och tack för awarden, vad glad jag blir!

nattugglan sa...

så snygga vantar..o mössa.. Fäusa är ju fähus..o vad man gör i ett fähus säger väl sej själv,, hihi sköter om djuren så klart.. vi har över 100 köttdjur som skall ha gräs. Behöver inte mjölka dem då kalvarna dricker av dem.

Rosenvante sa...

Det blev ett snyggt resultat av den funderingen. Det är så kul att få se egna idéer bli verklighet och så snyggt också. Det gäller att våga bara.

Misemor sa...

Så fin den ble. Du er flink!
Ha en fin helg. Klem ToneB

Mia stickar sa...

Mössan blev ju jättefin, hon kan inte bli annat än glad!

teresa sa...

Fin mössa, fina färger. Kul när man lyckas utan mönster. Mamman kommer att bli fin.

disa sa...

Tack så mycket för min award!! Och otroligt fin mössa, hon kommer att bli superglad för den!! =)

frisky frog sa...

Supersnyggt!
Kul att du vill vara med i min utlottning. =)

Villa Solhill sa...

Mössan blev kanonfin.
Mamsen kommer och bli jätte fin i den och med vantarna till.
Det passar ju bra och få den nu när det börjar bli kallt ute.

Kram syster

Pixi sa...

Det blev ju hur bra som helst !! Jättesnyggt!=)

Susilull sa...

Jättefin! Roligt att glädja sina mödrar!

The Little Forest, handmade sa...

I love the hat, I bet your mother was very happy with it!

skapa och inreda sa...

Mycket fin mössa och helt underbara vantar.