tisdag 4 juni 2013

Min Ingrid-sjal är avmaskad :)


Som jag berättat tidigare, så jobbar jag med att minska på garnlagret. Ett uppdrag som faktiskt känns jätteinspirerande!
När Drops Lace var relativt nytt, så köpte jag en härva för att testa. Jag började på flera sjalar, men jag vet inte, det var nog inget favoritgarn, kände jag.


















Alltså hamnade Lacehärvan i en av korgarna tillsvidare och det var där jag fiskade upp den i början av april, när jag bestämde att det var en Ingrid det skulle bli :) En jättevacker sjal i ett enkelt mönster som man snabbt lär sig utantill.



Som vanligt när man stickar sjalar, så ser det ju inget vidare ut förrän man får blocka ut den.
Men jag blev verkligen väldigt nöjd med den! Kanhända att den får komma till användning till min midsommarklänning :) ?



Jag stickade 33 "diamanter" på vardera sidan av mittmaskan innan jag stickade spetskanten och måtten blev då 190 cm * 80 cm. Lite hyfsat stor så där.



Mönster: Ingrid
Garn: Drops Lace
Stickor: Knitpro rundsticka 3,5 mm.



Nu stickar jag på en babytröja till samma kusinbarn som fick den virkade mobilen. Även det garnet kommer från garnlagret :)

Snart är det lite långhelg, så då får det nog ändå bli lite extra sticktid också :)
Jag önskar er en fin Nationaldag!














6 kommentarer:

disa sa...

Otroligt vacker!! Och den kommer att passa perfekt på midsommar. =)

Cecilia sa...

Så skir och vacker! Perfekt till vilken klänning som helst, skulle jag vilja påstå!
Jag är inte heller så förjust i Lace, det liksom halkar lite mellan fingrarna och har ingen...vilja...
Men vackert blir det när man stickat det så då förlåter man det genast efter blockningen! :-D

Monita sa...

Jättefin! Den kommer passa utmärkt till midsommar. Snyggt med en vit sjal, det måste jag nog prova någon gång, oftast blir det nåt i färg för mig.

Otaliga projekt sa...

Jättefin! Det där mönstret har jag kikat på också, fick för mig att det kunde vara ett bra spetsmönster att börja med. Och som av en händelse ligger det ju en härva Drops lace här.

Cecilia sa...

Tack för kommentaren om mössan! Nästa nivå för mig blir definitivt att sticka en "på riktigt"! Toppen på mössan blir helt fantastisk även om jag är så nöjd, så nöjd med min!Den finns på Ravelry; http://www.ravelry.com/patterns/library/peerie-flooers

Mia sa...

Jag är inte heller någon beundrare av Lace-garnet, har trott att det bara var jag. Du gör vackra ting i vanlig ordning! Ser fram emot att höra om din coonis längre fram! ;)